دیابت نوع 2 و چاقی با یک روش جدید و کمتر تهاجمی قابل درمان هستند

11اکتبر 2019 - تحقیقات جدید محققان کالج کینگ لندن نشان داد که یک دستگاه پزشکی جدید به نامSleeveballoon ، که به تازگی آزمایش شده است؛ اثرات جراحی سنتی باریاتریک(جراحی لاغری) را در جوندگان تقلید کرده و نتایج چشمگیری را در مورد وزن بدن، کبد چرب و کنترل دیابت ارائه داده است.

نتایج این تحقیق در EBioMedicine منتشر گردید. بالون آستینی یا  Sleeveballoon، وسیله ای ترکیبی از یک بالون و یک آستین متصل به آن است، که قسمت های ابتدایی روده کوچک را پوشش می دهد. این دستگاه با روش جراحی با حداقل تهاجم تحت بیهوشی عمومی، داخل معده و روده قرار داده می شود.

در این مطالعه، محققان به مقایسه ی اثرات بالون آستینی و جراحی باریاتریک سنتی بر روی 30 موش صحرایی تغذیه شده با رژیم غذایی پرچرب، پرداخته و نتایج بسیار مشابهی را بدست آوردند. نتایج همچنین با موشهای صحرایی شم که تحت عمل جراحی قرار گرفته بودند، مقایسه شد. با این دستگاه جدید میزان مصرف مواد غذایی 60 درصد کاهش و در نتیجه توده چربی 57 درصد کاهش یافت. همچنین با کاهش سطح قند خون به میزان 65٪ ، تأثیر آن بر دیابت نیز بسیار چشمگیر بود.

نویسنده ی ارشد این مقاله دکتر Geltrude Mingrone  از کالج کینگ لندن گفت: جراحی بای پس معده یک درمان بسیار مؤثر برای چاقی و دیابت نوع 2 است. با این وجود، تعداد کمی از بیماران ( تنها حدود 1٪ ) واجد شرایط این جراحی هستند و برخی نیز رویکردهای کمتر تهاجمی را ترجیح می دهند. ما دریافتیم که اثرات متابولیک دستگاه Sleeveballoon شبیه به اثرات جراحی بای پس معده است، اما بالون آستینی دارای مزایای متمایزی نسبت به روش بای پس معده است. در هر دو ، حساسیت به انسولین و عملکرد قلب بهبود می یابد. با این حال، در حالی که بای پس معده باعث افزایش سریع سطح قند خون پس از غذا می شود؛Sleeveballoon  باعث کند شدن هضم و در نتیجه ثبات بیشتر قند خون می گردد. این امر به کنترل اشتها و گرسنگی کمک می کند، فرد را برای مدت طولانی تری سیر نگه می دارد و به طور قابل توجهی وزن را کاهش می دهد.

این دستگاه پس از 6 تا 12 ماه مجددا تحت بیهوشی عمومی باید برداشته شود، محققان مشتاقانه منتظر ورود این تحقیق به فاز انسانی هستند، آنها می گویند به تحقیقات بیشتری برای مدیریت این فرایند و جلوگیری از معکوس شدن اثرات مثبت این روش بر چاقی و دیابت نیاز داریم.

پروفسور Mingrone گفت: به گفته سازمان بهداشت جهانی، حدود دو میلیارد بزرگسال یا 30٪ از جمعیت جهان چاق یا دارای اضافه وزن هستند. در حال حاضر، 500 میلیون نفر از بیماری دیابت نوع 2 و حدود دو میلیارد نفر نیز از بیماری کبد چرب رنج می برند. ما امیدواریم که به زودی این دستگاه بر روی انسان آزمایش شود و روش مقابله با این بیماریهای همه گیر را متحول کند.

منبع:

EBioMedicine, 2019; 46: 452 DOI: 10.1016/j.ebiom.2019.07.069

www.sciencedaily.com/releases/2019/10/191011095913.htm